Myanmar 2013 - WEEK 2 - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van laurent (laurie) hont - WaarBenJij.nu Myanmar 2013 - WEEK 2 - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van laurent (laurie) hont - WaarBenJij.nu

Myanmar 2013 - WEEK 2

Door: laurie d'hont

Blijf op de hoogte en volg laurent (laurie)

24 November 2013 | Myanmar, Pagan

National Kandawgye Park 9 november
De volgende dag reizen we naar PyinOoLwin; een dag vrijwel zonder boeddhabeelden en pagodes! We bezoeken enkele marktjes waaronder een bloemenmarkt, waar uitsluitend chrysanten worden verkocht van het meest simpele soort. Later bezoeken we een keurig verzorgde Chinese tempel en de paar boeddhabeelden die daar staan neem je maar voor lief.
We sluiten de middag af met een bezoek aan de National Kandawgye Park, een prachtige druk bezochte botanische tuin, waar ondermeer een museum met een reusachtige collectie vlinders van de hele wereld (maar niet Europa?) is gehuisvest. Verder wandelend is er wel een moment voor hilariteit als een groep Aziatische toeristen met een paar van mijn (blanke) metgezellen op de foto wil. Vooral de Aziatische dames willen graag voor hun thuisfront vastgelegd worden met een grote Europeaan, maar ze hebben met name hun zinnen gezet op onze Australische metgezel, een reus van een kerel die het met de nodige humor aan zich voorbij laat gaan.

Treinreis 10 november
De volgende dag vertrekken we al vroeg naar het station, waar we de trein pakken naar Thipaw. Een rit van zo'n 6 uur, dus daar zijn we dan de hele dag zoet mee. Het is een behoorlijke boemel, die zoals dat boemels betaamt tijdens de rit flink heen en weer schudt. Als extra veert hij ook regelmatig vertikaal op een neer. De boemel kan zich daardoor goed meten met menige kermisattractie. Het maakt ook direct duidelijk waarom de trein niet harder rijdt dan zo'n 40 km/h, al zitten er soms pieken bij van wel 50!
Een hoogtepunt vormt het passeren van een stalen brug, die we al ver van te voren zien naderen. Omdat het spoor er slingerend naar toe leidt, kunnen we hem van zowel van links als van rechts fotograferen. Nadat we bij ons station zijn uitgestapt zoeken we ons hotel in Thipaw op.

Boottochtje 11 november
De dag begint nogal bewolkt maar al gauw breekt de zon door. Ons (niet officiële) programma start met een boottocht van een uur die ons in de buurt van een honderd jaar oud klooster moet brengen. Het windje op het water voelt goed aan en de natuur is wonderschoon. Na een uur zijn we er inderdaad, waarna een voettocht van zo'n 3 kwartier begint. De heuvel op wel te verstaan en de koele bries is hier niet aanwezig. De voettocht voert door struikgewas en wat bosjes, waarbij we eerst een oud (uitziend) vrouwtje ontmoeten. Zij begroet ons een voor een erg hartelijk met een omhelzing, wat erg aandoenlijk is. Verderop passeren we wat rubberbomen en zelfs een hele ananasplantage. De ananassen zijn nog niet zo lang geleden geoogst, dus wat rest zijn slechts kale stronken. We ontdekken nog een enkele achtergebleven ananas, die we op de foto wordt gezet.

Uiteindelijk komen we bij het klooster aan, dat bevolkt wordt door zo'n 25 kleine jongens en enkele volwassenen. We worden er voorzien van verse ananas en watermeloen. Die smaken zoals ik ze zelden eerder had geproefd. De ananas is heerlijk zoet en de watermeloen is niet keihard zoals we die bij haast elk ontbijt krijgen, maar heerlijk zacht.
Na de kloostergebouwen bezichtigd te hebben keren we terug naar de boot, en ook dit keer begroet het oude vrouwtje ons wederom hartelijk. Er komen natuurlijk weinig bezoekers langs en veel ander contact zal ze waarschijnlijk niet hebben.

Het bootje voert ons nog eerst stroomopwaarts naar een lichte cascade, die eigenlijk geen naam mag hebben. Daarna zakken we weer af met de stroom mee en doen onderweg een dorpje (Soonlon) aan. Leuk om te zien, vooral omdat het een heus stationnetje heeft waar de trein een keer per dag schijnt te stoppen.
Weer terug bij ons hotel rusten we eerst een tijdje uit, waarna een bezoek aan een vervallen paleis ons doel is. Gelukkig op loopafstand. Het vervallen paleis was eens de residentie van een regionale heerser, die na de staatsgreep in 1964 op mysterieuze wijze bleek verdwenen, zijn Oostenrijkse echtgenote achterlatend. Het verhaal wordt verteld door een nazaat van de familie en je hoopt dat het vervallen paleis ooit weer in zijn oude glorie wordt hersteld.
Daarna is het tijd voor bier en het avondeten. Vroeg, want de volgende morgen moeten we al om 5 uur vertrekken met de bus.

Terug naar Mandalay 12 november
De bus van 5 uur is de normale lijnbus naar Mandalay, waarvan ook de gewone bevolking gebruik maakt. Gelukkig rijdt deze bus voor ons naar het hotel om ons en onze bagage op te pikken. Daarna vervolgt hij zijn normale route en regelmatig stappen er mensen in en uit. Die hebben kennelijk minder betaald dan wij want zij moeten genoegen nemen met de klapstoeltjes in het gangpad tussen de normale banken. De bus zit dan ook echt propvol en erg hard gaat het niet. De vele haarspeldbochten met talloos lijkende vrachtauto's maken snel rijden onmogelijk en gelukkig laat onze chauffeur zich daartoe ook niet verleiden. Met slechts één tussenstop van 20 minuten arriveren we tenslotte om half een bij het busstation in Mandalay. We hebben er dan een reis van 7,5 uur op zitten en zijn blij dat we dan naar ons hotel kunnen.

Na onze spullen op onze kamers te hebben gebracht verkennen we de omgeving van het hotel, en in het bijzonder de vele marktstandjes.
Later die middag laat een aantal van ons zich met een pick-up vervoeren naar de houten brug. We willen daar alsnog de zonsondergang meemaken, die we een paar dagen eerder helaas gemist hadden. We zijn er ruim tijd en kunnen mooie foto's maken van de fraaie zonsondergang.
Voldaan keren we terug en genieten van een dit keer westerse maaltijd. Wel duurder dan anders maar voor een keertje is dat uiteraard geen probleem. Ook lukt het mij om mijn eerste mojito te kunnen drinken. Niet de allerbeste, maar hij kan er zeker mee door.

Bagan 13 november
De bus brengt ons vandaag naar Bagan, maar onderweg stoppen we op enkele plaatsen waar de gids ons laat zien hoe bepaalde gewassen worden verbouwd, geoogst en verwerkt. Bv. de pinda's, suikers van verschillende soorten vruchten en een distilleerderij. Het snoepgoed van tamarinde en suikers bevalt me wel en ik koop een zakje voor 1000 Kyat, wat omgerekend zo'n 1 US dollar is.

Vroeg in de middag komen we in ons hotel aan, waar we drie nachten zullen verblijven. Er is zelfs een heus zwembad. Om 16.15 pakken we de fiets en onze gids leidt ons naar de Shwesandaw, vanwaar we een prachtig uitzicht hebben op tientallen andere pagodes. Grandioos! Met honderden andere toeristen beleven we vanaf de top van de pagode de fraaie zonsondergang. Onze dag is helemaal goed.

Fietsen tussen pagodes 14 november
Vandaag geen boot, bus, trein of pick-up: we pakken de fiets om in Bagan enkele pagodes te bezoeken. Maar eerst fietsen we naar de markt in Nyaung Oo waar een grote drukte heerst. De markt wijkt weinig af van alle andere, die ik niet alleen in Myanmar maar ook elders gezien heb. Na een half uur rijden we verder om er een mooie pagode te bezoeken. Het is de eerste die in Bagan is gebouwd rond het jaar 800, toen de toenmalige koning zijn bevolking liet overstappen op het boeddhisme. De pagode stond model voor de duizenden andere, die later in de omgeving van Bagan zijn gebouwd. Wel zo'n 4 duizend op een oppervlakte van 16 vierkante mijl. Ongeveer de helft is er nog van over. We bezoeken daarna nog een paar anderen. Van een daarvan levert een klimpartij een bijzonder mooi uitzicht op veel andere pagodes. Dit levert het beeld op dat je in veel reisbrochures tegenkomt.

Daarna houden we het wel voor gezien. Een later geplande 'zonsondergang' laten we te vijfde ure schieten, omdat er bewolking verschijnt. Een andere keer dan maar. Terug naar de markt blijkt dat het grootst gedeelte al is gesloten. Een mojito bij een restaurant langs de rivier vergoedt dat. Vooral met de zonsondergang, die we dan toch te zien krijgen, is dat een mooie afsluiting.

De laatste dag in Bagan 15 november
Die dag zien we hoe in Pakokku sigaren worden gemaakt en wat later hoe dat met slippers gaat. Ook zo hoe het weefgetouw wordt bediend. Een klooster dat we daarna bezoeken is erg groot en er wordt veel gestudeerd. Het klooster bezit dan ook vele boeken.
Aan het eind van de middag fietsen we over zanderige paden naar de Pyathethkyitempel om vandaar weer een zonsondergang te beleven. Tenslotte is het onze laatste dag in Bagan.

Vervolg: week 3